
Heathrow leállásának oka továbbra is rejtély
A Heathrow repülőtér működését jelentős mértékben befolyásoló tűzeset okai egyelőre ismeretlenek – derül ki a legfrissebb, ideiglenes jelentésből. A londoni Heathrow repülőtér március 21-én hosszabb időre leállt, miután egy közeli elektromos alállomásnál keletkezett tűz, amely az előző este kezdődött, áramkimaradást okozott a repülőtéren. A Nemzeti Energia Rendszer Operátor (Neso) csütörtöki jelentése szerint a tűz a nyugat-londoni Hayes városrészben található alállomás egyik transzformátorának lekapcsolódása és kigyulladása miatt következett be. A végleges jelentésre június végéig lehet számítani.
A Heathrow vezetősége üdvözölte az ideiglenes megállapításokat, és remélik, hogy a végső jelentés világos válaszokat ad arra, mi okozta a tűzesetet. A londoni Metropolitai Rendőrség terrorelhárító egysége már korábban megkezdte a tűz kezdeti kivizsgálását, azonban a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak gyanús jeleket, amelyek arra utalnának, hogy a tűzeset szándékos lenne. A hatalmas áramkimaradás és a Heathrow leállása több mint 270 ezer utazást érintett világszerte, ami rendkívüli fennakadásokat okozott a légiközlekedésben.
Ed Miliband, az energiaügyi miniszter, sürgős vizsgálatot rendelt el a tűzesettel kapcsolatban, hogy hasonló esetek a jövőben elkerülhetők legyenek. A Neso-t kérte arra, hogy az első megállapításait hat héten belül nyújtsa be. Heathrow vezetősége a repülőtér leállítását és a hosszú ideig tartó bezárását is bírálta, mivel a Neso szerint az áramot hét órával a járatok újraindulása előtt állították helyre. A tűz a North Hyde alállomásnál, amely az 1960-as években készült, március 20-án 23:21 GMT-kor történt, és azonnali áramszünetet okozott. A Neso adatai szerint 66,919 háztartást és kereskedelmi ügyfelet érintett a probléma, köztük magát a Heathrow repülőteret is.
A Met Rendőrség 00:42-kor egy nagyobb incidensről számolt be, és a Heathrow vezetősége 01:11-kor hozta meg a döntést a repülőtér bezárásáról. Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az incidensből, hogy a jövőben elkerülhessék a hasonló helyzeteket, és hatékonyan tudják kezelni azokat, ha mégis előfordulnak. Az áramot 06:25-kor állították helyre a Heathrow alállomásain, egy közeli alállomás áramkörén keresztül, és a repülőtér négy utastermináljának áramellátása 10:56-ra állt helyre. Azonban a járatok csak 18:00 után indultak újra, miután elvégezték a biztonsági ellenőrzéseket. Az éjszaka folyamán a gépek képesek voltak landolni és felszállni, hogy a Heathrow teljes kapacitásba visszatérhessen. A Neso megjegyezte, hogy a repülőtér teljes újraáramellátása csak 14:23-ra fejeződött be.
Heathrownak három villamos alállomásra van szüksége, emellett rendelkezik sürgősségi áramellátással, például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, de ezek csak a létfontosságú biztonsági rendszerek, például a leszálló berendezések és a kifutópálya világításának működését biztosítják. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban elmondta, hogy a leállást nem az áramhiány okozta, hanem az, hogy mennyi időbe telt átkapcsolni a sérült alállomás áramellátásáról a többi működő alállomásra. A Heathrow vezetősége úgy döntött, hogy a repülőtér bezárása a biztonság érdekében szükséges, figyelembe véve a repülőtér méretét és működési összetettségét.
A Heathrow nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a tűz okának és a transzformátorok működésének pontosabb megértése hozzájárulhat a brit energiahálózat jövőbeni ellenálló képességének javításához. A North Hyde alállomást birtokló Nemzeti Hálózat és a terület energiaellátásáért felelős SSEN üdvözölte az ideiglenes megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését. A londoni tűzoltóság, amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban arról számolt be, hogy a tűz egy szigetelő olajat tartalmazó transzformátor teljes lángra kapása miatt keletkezett, ami jelentős veszélyt jelentett a magasfeszültségű berendezések közelsége miatt. A tűzoltók kénytelenek voltak várakozni, míg a transzformátor lehűlt, hogy hozzáférjenek a tűz forrásához és eloltják a nehezen elérhető tüzet. A jelentés közzétételét követően Miliband kijelentette, hogy várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és tanulságokat vonjanak le a brit energiaellátás megerősítése érdekében.

