
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult a térségre, amely sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat hozott, hiszen senki sem tudta, hogy milyen mértékű áradásra és károkra ébrednek másnap. Talán senki sem élte meg ezt a helyzetet úgy, mint Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett az amatőr időjárás-előrejelzők között is jeleskedik. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 ezer követője és 24 millió havi megtekintése van, és amely Queensland trópusi időjárására összpontosít. A rekordmennyiségű áradás idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Mr. Brown folyamatosan közzétett bejegyzéseket, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönségéhez való felelősségérzetből. Amikor észrevette, hogy az időjárási radaron öt órányi megállás nélküli eső közeledik, korábban távozott a munkából, hogy figyelmeztesse nemcsak Facebook-követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is. „Amikor nagy időjárási esemény van, próbálod minél előbb értesíteni az embereket” – mondta Mr. Brown.
Townsville-ben él, amely egy olyan terület központja, amely a januártól márciusig tartó, esőben gazdag, forró és párás esős évszakáról híres. „Az emberek tudni szeretnék, mi történik, mert még ha áramkimaradás is van, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek híresek arról, hogy éjszaka jelentkeznek, amikor nem látod, mi történik, így igazán a szemük és fülük lehetsz” – tette hozzá. Mr. Brown aktív és nagyon elkötelezett Facebook-közönsége azt jelzi, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárás-frissítések érdekében. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezt az információt a Pew Research Center szerint. Az emberek a Facebook-influencereket ugyanolyan figyelemmel követik, mint a újságírókat és a mainstream médiát, sőt a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem által végzett tanulmány szerint a TikTok, Instagram és YouTube hagyományos médiájánál is nagyobb figyelmet fordítanak rájuk.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben a trópusi Alfred ciklon által okozott heves esőzések és áradások közepén találta magát, inkább a Queenslandi Meteorológiai Szolgálat hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy az időjárás-influencerek, mint Mr. Brown Wally’s Weather-je, népszerűsége nemcsak a mainstream média és a kormányzati források iránti növekvő közbizalomhiányból fakad, hanem abból is, hogy a helyi és valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy. „Az időjárás-influencerek különösen vidéki és regionális területeken váltak népszerűvé, mert nagyon lokalizált, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a hagyományos média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor.
Azonban az időjárás-influencerekkel kapcsolatban felmerülő probléma, hogy hajlamosak pánikot kelteni, amire példa a Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing, amelyet már kritizáltak is emiatt. 2018-ban a csoport historikus esőzéseket és áradásokat jósolt, amely végül nem következett be. Angus professzor szerint az időjárás-influencerek gyakran hajlamosak a felnagyításra és a túlzó állításokra, mivel nem állnak olyan szigorú standardoknak vagy következményeknek alá, mint a mainstream és hivatalos kormányzati előrejelzők. „Amit meg kell értenünk, az az, hogy ők egy figyelemgazdaság részei. Minél több nézőjük van, annál nagyobb elköteleződést tapasztalnak a mutatóikban” – mondta Angus professzor.
Andrew Brown, a Wally’s Weather mögött álló férfi, önállóan tanulta meg az időjárás-előrejelzést, de rendelkezik informatikai mesterdiplomával és számos más technológiai képesítéssel. Az időjárás-előrejelző eszközökre tett befektetése olyan nagy volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Brown szerint a mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy több időt szenteljen az adatok pontos elemzésére és azok közönsége felé való kommunikálására, valamint arra is, hogy kiterjeszkedjen egy ausztráliai szintű működésre.
A weather influencing iparágban pénz is kereshető. Colorado államban Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik és teljes munkaidőben egy energiacégnél dolgozik, de emellett 135 ezer követője van egy TikTok időjárás-oldalon. A közvetítésekből, szponzorációkból és márkaügyekből származó bevételek révén Markowitz havonta több ezer dollárt kereshet. „Ez biztosan nem elég ahhoz, hogy felmondjak, és nem is szeretném. Csak szórakozásként kezelem, amit általában utazásra költök” – mondta Markowitz. Visszatérve Ausztráliába, Brown úgy véli, hogy szeretne nyugdíjba vonulni az oktatásból, hogy több időt szentelhessen a Wally’s Weather-nek és unokáival tölthessen időt, de elismeri, hogy ez még odébb van. Azonban nem szeretné, ha ő lenne az oldal arca, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem törekszem arra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretem, ha az utcán sétálva nem zaklatnak. Már volt, hogy rádióinterjún szerepeltem, és aztán elmentem a személy mellett, aki nem is tudta, hogy én vagyok” – mondta Brown. „Néha a sorban állva hallom, hogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs, hogy ott vagyok. Ez mind hozzáad a szórakozáshoz.”
