
M&S felfüggeszti az online rendeléseket és visszatérítéseket indít a kibertámadás után
A Marks & Spencer, a brit áruházlánc, bejelentette, hogy teljesen leállította az online rendeléseket, mivel a cég egy kibertámadás következményeivel küzd. A problémák először a múlt hétvégén jelentkeztek, amikor a vásárlók panaszokat kezdtek el tenni az online vásárlási lehetőségek hiányára. A cég kedden megerősítette, hogy egy „kiberincidens” miatt kénytelenek felfüggeszteni az online rendeléseket, ami a vásárlások, beleértve az élelmiszer- és ruházati termékek rendelését is, teljes leállítását jelentette a weboldalon és az alkalmazásokban. Az érintett vásárlók, akik pénteken rendeltek, visszatérítést kapnak.
A hír bejelentése után a Marks & Spencer részvényei 5%-ot estek, majd később némileg helyreálltak. Szombat reggel az online rendeléseket továbbra is felfüggesztették. A cég a közösségi médiában is kifejezte sajnálatát az okozott kellemetlenségek miatt, hangsúlyozva, hogy tapasztalt csapata, amelyet vezető kibervédelmi szakértők támogatnak, keményen dolgozik az online vásárlás lehetőségének helyreállításán. A Marks & Spencer kifejezte háláját a vásárlók, munkatársak és partnerek megértéséért és támogatásáért.
A boltjaik azonban továbbra is nyitva állnak, miközben az online rendelésekkel kapcsolatos problémák tartanak. Korábban a cég már küzdött a kontaktmentes fizetések, a Click & Collect szolgáltatás, valamint az ajándékutalványokkal történő vásárlás körüli nehézségekkel. Az online rendelés felfüggesztése óta a Marks & Spencer a közösségi médiában válaszolt a vásárlók bejegyzéseire, megerősítve, hogy az ajándékutalványok, e-ajándékutalványok és hitelesítések jelenleg nem használhatók fizetési módként sem üzleteikben, sem online. Azonban azt is jelezték, hogy ha valaki már értesítést kapott arról, hogy egy termék készen áll a személyes átvételre, akkor nyugodtan elmehet a boltba, ahol az átvételre váró csomagokat tárolják, hogy elkerüljék a visszaküldést.
Bár sok vásárló elismerte az üzletekben dolgozó alkalmazottak türelmét és segítőkészségét a nehéz időszakban, többen kritikát fogalmaztak meg a cég kommunikációja miatt. Egy vásárló a közösségi médiában azt írta, hogy miután tegnap este értesítést kapott arról, hogy az ajándékutalványok problémája megoldódott, ma ismét visszautasították a boltban. Ez már a negyedik nap volt, hogy próbálkozott az utalvány felhasználásával, de eredménytelenül. A vásárlók körében sok kérdés merül fel arról, hogy a már meglévő vásárlások, rendelések és visszatérítések hogyan érintettek a kibertámadás következményei miatt.
Az online élelmiszerbolt, az Ocado, amely M&S élelmiszereket árusít, nem érintett a problémákban, mivel teljesen külön rendszerrel működik. Az Információs Hatóság képviselője a BBC-nek elmondta, hogy a Marks & Spencer „értékeli a benyújtott információkat”, miután a cég értesítette őket az incidensről. A cég korábban bejelentette, hogy értesítette a Nemzeti Kibervédelmi Központot (NCSC) a történtekről, és a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökség is közölte, hogy együttműködik az NCSC-vel, hogy támogassa a céget.
A pénteki befektetői tájékoztatón a Marks & Spencer kijelentette, hogy az online rendelések felfüggesztése része a cég „proaktív kezelési” intézkedéseinek. A cég csapata, amelyet vezető szakértők támogatnak, keményen dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálja a vásárlókat. A kibertámadás következményei közepette a szakértők találgatni kezdték, hogy mi állhat az incidens hátterében. Nathaniel Jones, a Darktrace kibervédelmi cég biztonsági és AI stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy a Marks & Spencer online értékesítéseinek leállítása jól mutatja, milyen gyorsan képesek a kibertámadások megrázni a kiskereskedelmi műveleteket mind a digitális, mind a fizikai csatornákon.
A Marks & Spencer nem az első nagy márka, amely jelentős zűrzavart tapasztal az online szolgáltatásaiban az utóbbi hónapokban. A Morrisons tavaly karácsonyi rendelésekkel kapcsolatos problémákkal küzdött, amikor számos rendelést töröltek, és nem alkalmaztak kedvezményeket. Ezt követően az év első két hónapjában két nagy banki leállás következett be, amikor sok embernek éppen a fizetési napja volt. Az IT problémák januárban a Barclays bank alkalmazását és online banki szolgáltatásait is érintették, amely miatt a banknak 12,5 millió font kompenzációs igénye lehetett. Februárban több bank, köztük a Lloyds is leállással nézett szembe, ami miatt a vállalkozások nem tudták kifizetni a munkavállalóikat. A NCSC arra figyelmezteti a cégeket, hogy ellenőrizzék az IT segítségnyújtó szolgáltatások „jelszó-visszaállítási folyamatait”, mivel a hackerek célpontjaikként a kiskereskedőket veszik célba. A Marks & Spencer vezetője kifejezte sajnálatát a zűrzavar miatt, ami az online szolgáltatások leállításához vezetett, azonban a cég nem közölte, hogy ki hajtotta végre a támadást, vagy mikor állnak helyre a rendszereik, ami arra utal, hogy az incidens komoly. A BBC értesülései szerint az élelmiszerellátás várhatóan a hét végére normalizálódik.

