M&S leállítja az online rendeléseket és visszatérítéseket indít a kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) legutóbbi hírei szerint a vállalat leállította az online megrendeléseket, mivel komoly nehézségekkel küzd egy kibertámadás következményeivel. A problémák már a múlt hétvégén elkezdődtek, amikor a vásárlók felfigyeltek a rendelések teljesítése körüli zűrzavarra. Kedden a cég hivatalosan is megerősítette, hogy “kiberincidens” érte, melynek következményeként az online vásárlást teljesen felfüggesztették, beleértve az élelmiszer- és ruházati rendeléseket is. Az M&S bejelentette, hogy visszatéríti azokat a rendeléseket, amelyeket a pénteki nap folyamán adtak le a vásárlók. Az ügyvéd részvényei az bejelentést követően 5%-kal estek, de ezt követően részben visszanyerték értéküket. Szombat reggel továbbra is szüneteltették az online megrendeléseket.
A cég a közösségi médiában elnézést kért az okozott kellemetlenségekért, és bejelentette, hogy tapasztalt csapata, vezető kibervédelmi szakértők támogatásával, keményen dolgozik az online és mobil vásárlás mielőbbi helyreállításán. A Marks & Spencer kifejezte háláját ügyfeleinek, munkatársainak és partnereinek a megértésért és támogatásért. Annak ellenére, hogy az online rendeléseket felfüggesztették, az üzleteik továbbra is nyitva tartanak.
A cég korábban már problémákkal küzdött a kontaktus nélküli fizetések, a Click & Collect szolgáltatás, valamint az ajándékkártyával való vásárlások terén. Az online rendelés felfüggesztése óta az M&S folyamatosan reagál a közösségi médiában érkező megkeresésekre, és tájékoztatja a vásárlókat arról, hogy a problémák továbbra is fennállnak. Az ajándékkártyák, e-ajándékkártyák és hitelesítési nyugták jelenleg nem használhatók a boltban vagy online vásárlások során. Azonban azt is közölték, hogy ha valaki már kapott értesítést arról, hogy egy termék készen áll az átvételre, akkor nyugodtan bejöhet a boltba, és átveheti azt. Az üzletekben addig őrzik a csomagokat, amíg más utasítást nem kapnak, így nem kell attól tartani, hogy a termékek visszakerülnek a raktárba.
Néhány vásárló azonban kritikával illette a céget az incidens kezelésével kapcsolatban, különösen a kommunikációjuk miatt. Az egyik vásárló arról számolt be, hogy bár a cég a múlt este azt állította, hogy az ajándékkártyák problémája megoldódott, a boltba látogatva újra elutasították. Eddig már negyedik alkalommal próbálkozott az M&S ajándékkártyájának használatával, de nem járt sikerrel. Azonban a boltban dolgozó munkatársakat többen méltatták, és arra kértek, hogy a vásárlók ne a dolgozókkal szemben fejezzék ki csalódottságukat.
Sokan továbbra is kérdéseket fogalmaznak meg arról, hogy hogyan érinti a meglévő vásárlásokat, rendeléseket és visszatérítéseket a kibertámadás következménye. Az online élelmiszerbolt, az Ocado, amely az M&S ételeit értékesíti, nem érintett a problémákban, mivel teljesen különálló rendszeren működik. Az Információs Biztos Irodájának egy szóvivője elmondta a BBC-nek, hogy az M&S “értékeli a rendelkezésre álló információkat”, miután a cég értesítette őket az incidensről. A vállalat a múlt kedden már jelezte az incidens bejelentését a Nemzeti Kiberbiztonsági Központnak (NCSC), és a Nemzeti Bűnügyi Ügynökség is dolgozik az NCSC-vel a cég támogatásán.
A pénteki napon a cég részvényeseinek küldött frissítésében az M&S kifejtette, hogy az online rendelés felfüggesztése része a “proaktív irányításnak” az incidens kapcsán. A vállalat csapata, vezető szakértők támogatásával, rendkívüli erőfeszítéseket tesz az online működés helyreállítására, hogy továbbra is jól szolgálhassák ügyfeleiket. A kibertámadás következményeivel kapcsolatban azonban szakértők találgatnak arról, hogy mi állhat a háttérben. Nathaniel Jones, a Darktrace kibervédelmi cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy az M&S online értékesítésének leállítása megmutatja, milyen gyorsan képesek a kibertámadások megbénítani a kiskereskedelmi műveleteket mind digitális, mind fizikai csatornákon.
William Wright, a Closed Door Security kibervédelmi cég képviselője úgy véli, hogy a támadásnak “szignifikáns hatása” lehet a cég pénzügyeire, mivel a bolt eladásainak közel negyede online történik. A Marks & Spencer tehát nem az első jelentős márka, amely komoly zűrzavart tapasztal az online szolgáltatásaiban az utóbbi hónapokban, hiszen más cégek, mint például a Morrisons, szintén súlyos problémákkal néztek szembe az ünnepi időszakban. A helyzet folyamatosan fejlődik, és a cég vezetése mindent megtesz az ügyfelek és a munkatársak biztonságának megőrzése érdekében.
