
Vasúti mozdonyvezetővé válhatsz már 18 évesen
A brit vasúti közlekedés jövője szempontjából jelentős változások várhatóak, mivel az Egyesült Királyságban a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre csökkenti. Ezzel a lépéssel a kormány célja a vonatvezetői hiányosságok orvoslása, amelyek az utóbbi időszakban egyre gyakoribb problémává váltak. Az ország vasúti szolgáltatásait gyakran zavarják meg a vezetőhiányok, ami a nyugdíjba vonuló munkavállalók számának növekedésével tovább súlyosbodhat.
Heidi Alexander közlekedési miniszter a változást „bátor lépésnek” nevezte, amely célja a vonatjáratok szolgáltatásainak javítása és több ezer új munkahely megnyitása. A döntés üdvözölte az Aslef szakszervezet, amely szerint a fiatalok számára új lehetőségeket nyújt, különösen az iskolát vagy főiskolát elhagyó fiatalok számára. Az új szabályozás lehetőséget ad arra, hogy a fiatalok, akik már most is alkalmasak a munkára, belépjenek az iparágba, így a munkavállalói kör is fiatalabbá és sokszínűbbé válhat.
A 22 éves vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 éves korában szeretett volna jelentkezni, de várnia kellett. Hangsúlyozta, hogy apja vonatvezető, és ő mindig is arról beszélt, mennyire szereti a munkáját, ami Charlie-nak is felkeltette az érdeklődését a szakma iránt. Rámutatott, hogy ha már 18 évesen lehetett volna jelentkezni, akkor az iskolából közvetlenül a munkaerőpiacra léphetett volna, ami számára ideális lett volna, hiszen tudta, hogy mit szeretne csinálni.
A brit vasúti ágazatban a vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a dolgozók 30%-a elérheti a nyugdíjkorhatárt. Ez a helyzet nyomás alá helyezte a vasúti szolgáltatásokat, mivel a hiányzó vezetők miatt sok esetben kénytelenek voltak lemondani a járatokat. A brit közlekedési minisztérium adatai szerint a járatok 87%-át a vezetőhiány okozta lemondások tették ki, ami jelentős hatással van az utasok utazásaira.
A vonatvezetői karrier nemcsak a férfiak számára elérhető, hiszen a női vonatvezetők aránya mindössze 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozó vezetők aránya 12% alatti. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, kijelentette, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőség a fiatalok számára”. Szerinte ez a lépés szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget biztosít a fiatalok számára a vasúti iparban.
A vonatvezetők béréről szóló megállapodásokat követően a szakszervezetek és a kormány között a 2022 júliusától 2024 szeptemberéig tartó sztrájkhullám széleskörű vasúti zűrzavart okozott. A 2023-ra vonatkozó átlagkereset 60 055 font volt, és a BBC előrejelzése szerint a következő években ez a szám megközelítheti a 69 000 fontot. A közlekedési minisztérium szerint a vonatvezetők átlagosan 30 000 fonttal kezdhetik karrierjüket, és fokozatosan emelkedik a fizetésük tapasztalataik növekedésével.
A kormány úgy véli, hogy az új munkahelyek és tanulmányi lehetőségek 18 évesek számára már decembertől rendelkezésre állhatnak. Az életkor csökkentésére vonatkozó konzultációt az előző konzervatív kormány végezte el, amely az iparági szereplők széles körű támogatását élvezte. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájuk megkönnyítése érdekében elkötelezettek a fiatalok munkaerőpiacra való bevonásában, ami hozzájárulhat a gazdaság fellendüléséhez.
Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára, kiemelte, hogy a fiatalok, akik vonatvezetők szeretnének lenni, nem várnak, amíg 20 évesek lesznek, hogy elinduljanak a karrierjük felé. A kormány bejelentette, hogy a vonatvezetői minimális életkor már csökkent Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is, emellett a londoni közlekedés is megnyitotta a 18 évesek számára a vonatvezetői tanoncképzéseket 2007-ben. Az új szabályozás tehát nem csupán a brit vasúti ipar jövőjét formálhatja, hanem a fiatal munkavállalók számára is új lehetőségeket kínálhat.

