
Milyen irányba tart a közösségi média?
Jay Springett, a tech stratéga és podcaster, több mint hat hónapja csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, eredetileg kíváncsiságból. A Butterflies ötlete az, hogy lehetővé tegye az emberi és mesterséges intelligencia karakterek interakcióját. Mr. Springett online személyisége idővel fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, és végül még saját Beanie Babies (puha játékok) gyűjteményt is indított. Elmondása szerint úgy érezte, hogy a mesterséges intelligenciák saját szappanoperáikat írják egy szimuláción belül. „A Butterflies-szal való interakcióm nem volt olyan, mint más platformokkal,” mondta a BBC-nek. „Inkább megfigyelésnek tűnt, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább figyeljem.”
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások arra törekednek, hogy teret nyerjenek egy olyan időszakban, amikor az emberek elégedetlensége nő a közösségi média óriásaival szemben. A Similarweb, egy digitális piaci intelligencia cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. De nem csupán az X szenvedett, a Facebook mobil és asztali forgalma is visszaesett az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek körében a Facebook és az X használata a tíz évvel ezelőtti háromnegyedről egyharmadra esett vissza.
A Bluesky az egyik olyan közösségi média vállalat, amely növekvő népszerűségnek örvend. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerét nemcsak a jó időzítésnek köszönheti, hanem innovatív architektúrájának is, amely egy X-szerű élményt párosít a magas fokú testreszabhatósággal. Ellentétben a központosított rendszerekkel, ahol a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmat és a személyazonosságokat, a Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl az algoritmus. Ha nem tetszik a Bluesky általános diskurzus, akkor átugorhat a „barátok körében népszerű” hírcsatornára, hogy lássa, miről beszélnek azok, akiket követ.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű, hogy elérje az X vagy a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebben hangzik, mint ahogy valójában van. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány reméli, hogy ezt elérheti. Az alapítvány mögött olyan nevek állnak, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és célja, hogy három éven belül 30 millió dollárt gyűjtsenek össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol működtet, amely a Bluesky decentralizált hálózata.
Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc kurátorának egyike, azt mondta, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők maradnak az infrastruktúra fő üzemeltetői, fennáll a kockázata annak, hogy nem működnek a közérdek érdekében. Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvényével lehet összefoglalni, amely azt állítja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használhatják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Mr. Prodromou vezet, stratégiát dolgozott ki, hogy segítsenek áthidalni a Metcalfe törvényének hatásait. Céljuk, hogy helyettesítsék a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak. A Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely tartalmat kínál mindegyikük számára. A Threads például támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon.
Ez nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protocolt használja. De a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik olyan megoldásokon, amelyek lehetővé teszik, hogy különböző technológiát használó oldalakat aggregáljanak. „Az elmúlt évtizedekből tanultunk, hogy a világ számára az utolsó dolog, amire szüksége van, az egy mindenki számára megfelelő megoldás nyolcmilliárd ember számára,” mondja Mr. Berjon.
Eközben mások inkább egy saját rést keresnek, ahelyett hogy helyettesítenék a meglévő nagy platformokat. Az utóbbi években egy új, egyedi közösségi alkalmazások ipara alakult ki. Az egyik ilyen az Ev Williams, a Twitter egyik alapítója által létrehozott Mozi. A Mozi nem azt akarja, hogy online szocializáljunk, hanem értesít, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen vagyunk valakivel, akit ismerünk, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban találkozzunk személyesen. Molly DeWolf Swenson, a Mozi társalapítója szerint „eddig egyik alkalmazás sem tudta megmondani, hogy a barátaim éppen melyik városban vannak, vagy hogy a helyi barátaim éppen mit csinálnak.”
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi hálózatok korát eredményezik, ahol számos új, érdekesebb típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál az embereknek. Reméli, hogy a Flipboard Surf nevű alkalmazása segít az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely tartalmakat és bejegyzéseket vonz különféle platformokról, beleértve a Threads-t, a Blueskyt és a YouTube-ot. „A végén,” mondja Mr. McCue, „valószínűtlen, hogy egy szolgáltatás helyettesíti a Facebookot vagy a Twittert, amit korábban ismertünk, hanem inkább több szolgáltatás kezd el elvenni az időnkből az ilyen régi típusú, egyhírcsatornás élményektől, és a szokásaink ezekkel az új választásokkal fog változni, míg az új generációk többet fognak elvárni.”
